Naar inhoud

Uitdaging

De digi­ta­le en com­mu­ni­ca­tie­teams van Brug­ge had­den moei­te met de com­plexe inte­gra­tie van onli­ne en offli­ne stads­dien­sten. Hun doel was om één digi­taal por­taal te cre­ë­ren voor alle bur­gers, dat alle dien­sten com­bi­neert maar waar­in gebrui­kers toch gemak­ke­lijk kun­nen navi­ge­ren. Om deze uit­da­ging aan te pak­ken, stel­den onze experts van­af het begin als doel dat gebrui­kers alle infor­ma­tie die ze zoe­ken bin­nen vier klik­ken kun­nen vinden.

Gebruikte diensten

Gebruikersonderzoek

Informatie-architectuur

UX/UI Design

Front-end development

Back-end development

Data-analyse

SEO

Oplossingen

Uit­ge­breid gebrui­kers­on­der­zoek vorm­de de basis voor het ont­werp van deze gebruiks­vrien­de­lij­ke web­si­te. We ont­wik­kel­den een com­plexe, maar toe­gan­ke­lij­ke infor­ma­tie­ar­chi­tec­tuur, zodat alle infor­ma­tie bin­nen vier klik­ken bereik­baar is. De struc­tuur van de web­si­te is het resul­taat van een gron­dig pro­ces van gebrui­ker­ste­s­ten, waar­bij ver­schil­len­de men­sen betrok­ken wer­den in inter­ac­tie­ve work­shops, co-cre­a­tie­ses­sies en uit­ge­breid data-onder­zoek. Dit zorg­de ervoor dat het uit­ein­de­lij­ke ont­werp vol­le­dig was afge­stemd op de behoef­ten en ver­wach­tin­gen van het publiek.

De vol­gen­de stap was het cre­ë­ren van een sys­teem voor Brug­ge waar­mee stads­be­stuur­ders meer­de­re web­si­tes kun­nen behe­ren van­uit één Dru­pal con­tent mana­ge­ment sys­teem. Dit sys­teem, een mul­ti-site dis­tri­bu­tie, maakt het moge­lijk om ver­schil­len­de web­si­tes samen te behe­ren, ter­wijl elke site toch eigen con­tent en unie­ke func­ties kan behou­den. Com­mu­ni­ca­tie-experts van ver­schil­len­de stads­de­par­te­men­ten kun­nen zo hun eigen web­pa­gi­na’s cre­ë­ren en bij­wer­ken, ter­wijl de con­sis­ten­tie over de web­si­tes heen behou­den blijft. Met behulp van flexi­be­le com­po­nen­ten kun­nen ze de inhoud aan­pas­sen ter­wijl het ont­werp en de lay-out uni­form blij­ven. Deze schaal­ba­re aan­pak ver­een­vou­digt niet alleen het cre­ë­ren van con­tent voor alle mede­wer­kers in com­mu­ni­ca­tie­teams, maar onder­steunt ook de digi­ta­le groei en toe­kom­sti­ge behoef­ten van Brugge.

Om het gebrui­kers­ge­drag te vol­gen, stel­den we de Euro­pe­se weba­na­ly­se soft­wa­re Mato­mo voor. Deze soft­wa­re ver­za­melt gebrui­kers­ge­ge­vens op een vei­li­ge en GDPR-con­for­me manier. Met deze setup kan het kern­team van Brug­ge web­si­te­be­zoe­kers vol­gen en ana­ly­se­ren, waar­door ze inzich­ten ver­za­me­len om de web­si­te in de toe­komst te opti­ma­li­se­ren.

Implementatie

Het ont­werp- en ont­wik­ke­lings­pro­ces ver­eis­te inten­sie­ve en con­struc­tie­ve samen­wer­king tus­sen stads­me­de­wer­kers en Hype­ri­on. Dit werd bereikt door gebruik te maken van de Agi­le-metho­do­lo­gie onder­steund door de pro­ject­ma­na­ge­ment soft­wa­re JIRA. Weke­lijk­se kern­team­ver­ga­de­rin­gen, maan­de­lijk­se stuur­groep­ver­ga­de­rin­gen en weke­lijk­se aan­we­zig­heid op loca­tie zorg­den voor een prag­ma­ti­sche en resul­taat­ge­rich­te organisatie.

Naar­ma­te de lan­ce­ring van de web­si­te nader­de, werk­ten UX-desig­ners, ont­wik­ke­laars en mar­ke­teers voort­du­rend samen om alle aspec­ten met betrek­king tot gebrui­ker­s­er­va­ring, web­si­te­pres­ta­ties en SEO op elkaar af te stemmen.

De mar­ke­ting­da­ta-experts van Hype­ri­on namen het tech­ni­sche deel van data­ver­za­me­ling voor hun reke­nin­gen en zorg­den ervoor dat de ana­ly­se­tool Mato­mo cor­rect werd geïm­ple­men­teerd. Prak­ti­sche trai­nings­ses­sies maak­ten de mede­wer­kers van Brug­ge ver­trouwd met deze tool voor data-ana­ly­se. Met deze hands-on erva­ring en onder­steund door een prak­ti­sche hand­lei­ding kun­nen ze vol ver­trou­wen begin­nen met het ana­ly­se­ren van gebruikersgedrag.

Resultaten

Voor­heen wer­den ver­schil­len­de tools gebruikt om de wer­king van de Stad Brug­ge te faci­li­te­ren. Nu com­bi­neert de nieu­we web­si­te al deze ele­men­ten in één func­ti­o­ne­le back-end. Deze gecen­tra­li­seer­de opzet is niet alleen gun­stig voor mede­wer­kers en beheer­ders, maar ook voor bur­gers. Bezoe­kers van de web­si­te heb­ben nu vlot toe­gang tot de stads­dien­sten en digi­ta­le bron­nen, wat resul­teert in een toe­na­me van 18% van het aan­tal bezoe­ken via zoek­ma­chi­nes zoals Goog­le. Een­maal op de web­si­te vin­den ze bin­nen vier klik­ken een ant­woord. Boven­dien maakt meer dan 65% van de bezoe­kers die aan het onli­ne afspra­ken­pro­ces begin­nen, het ook af.

De inves­te­rin­gen in het duur­za­me en her­bruik­ba­re karak­ter van de web­si­te wer­den enthou­si­ast ont­van­gen door het team van Brug­ge. Door een dis­tri­bu­tie­sys­teem te ont­wik­ke­len dat kan wor­den her­ge­bruikt voor ande­re stads­dien­sten, kun­nen alle com­mu­ni­ca­tie­teams met mini­ma­le inspan­ning hun eigen ver­sies opzet­ten. Bestaan­de func­ti­o­na­li­tei­ten zoals zoe­ken en afspra­ken maken, zijn onmid­del­lijk beschik­baar en con­fi­gu­reer­baar voor elke dienst. Dit ver­hoogt het ren­de­ment op de inves­te­rin­gen en zorgt ervoor dat upda­tes en ope­ra­ties cen­traal beheerd kun­nen worden.

Deze schaal­baar­heid en flexi­bi­li­teit resul­te­ren in een bur­ger­ge­rich­te web­si­te waar­mee de stad Brug­ge met ver­trou­wen de digi­ta­le toe­komst tege­moet gaat.

Samen de stap zetten?

Con­tac­teer ons, dan kij­ken we samen hoe we toe­komst­be­sten­di­ge oplos­sin­gen kun­nen bou­wen. We staan voor je klaar!

Boek een meeting!

Stuur ons een bericht