Uitdaging
De bedrijfsleiders van C&A moesten een aantal kritieke problemen aanpakken om hun retailactiviteiten te verbeteren. Het handmatig bijwerken van winkelindelingen was naast foutgevoelig ook arbeidsintensief. Winkelmanagers hadden bijvoorbeeld tot twee weken nodig om updates door te voeren. Daarnaast had het hoge papierverbruik een aanzienlijke impact op het milieu, doordat er grote hoeveelheden papier werden gebruikt voor operationele taken. De meertalige omgeving van de Europese winkels bemoeilijkte de distributie en consistentie van informatie. Het hoofdkantoor kon niet garanderen dat alle vestigingen tijdige en nauwkeurige updates ontvingen. Er was een oplossing nodig om deze processen te automatiseren, tijdige updates te garanderen en probleemloos meerdere talen te ondersteunen.
Gebruikte services
CMS Development
Mobiele Applicaties Development
Automatisering van Vertalingen
Digitaal Task Management Systeem
Permanente Technische Ondersteuning en Innovatieconsultancy
Oplossingen
We stelden ambitieuze doelen om de updates van de winkelindeling van C&A te automatiseren, met als doel het papierverbruik te verminderen en de algemene communicatie in het uitgebreide netwerk van Europese winkels te verbeteren. Een van de belangrijkste doelen was het drastisch verminderen van papierverbruik, waar voorheen elk van de 2000 winkels wekelijks 10 pagina’s aan updates printten. Samen ontwikkelden we een uitgebreide oplossing om aan deze behoeften te voldoen.
- Ons team van ontwikkelaars creëerde een efficiënt content management systeem met behulp van Umbraco CMS. Dit systeem standaardiseert de winkelindelingen en maakt efficiënte updates voor meerdere locaties mogelijk. Hierdoor ontvangen alle winkels nu consistente en tijdige updates die zijn afgestemd op hun individuele behoeften.
- Om de winkelactiviteiten verder te ondersteunen, ontwikkelden we een mobiele applicatie met offline mogelijkheden. Hierdoor kunnen winkelmanagers essentiële informatie raadplegen en taken uitvoeren, ook zonder werkende internetverbinding.
- We implementeerden ook een geautomatiseerd vertaalsysteem, gebaseerd op kunstmatige intelligentie (OpenAI GPT). Dit zorgt voor een efficiënte verspreiding van de informatie over verschillende landen waardoor het vertaalproces en de operationele efficiëntie van C&A aanzienlijk worden versneld.
Daarnaast ontwikkelden we een digitaal taakbeheersysteem om de workflow voor winkelmanagers en personeel te stroomlijnen. Dit systeem definieert en volgt hun dagelijkse taken op, waardoor de algehele productiviteit verhoogt.

Implementatie
De implementatie en uitrol verliepen gefaseerd om een soepele integratie en minimale verstoring van de C&A‑activiteiten te garanderen. We organiseerden workshops in verschillende regio’s om de unieke behoeften en processen van de medewerkers in elk gebied te begrijpen.
In 2017 gingen we van start met het Belgische team van IT-managers en ICT-systeembeheerders om pijnpunten en mogelijke optimalisaties te identificeren.
In 2018 breidden we onze inspanningen uit naar Frankrijk en pasten we hetzelfde grondige proces toe om de unieke behoeften van de Franse winkels aan te pakken. Deze gecombineerde inzichten uit België en Frankrijk vormden een sterke basis voor oplossingen.

In 2019 breidden we het werk uit naar Duitsland, dit keer met business‑, IT- en marketingvertegenwoordigers van verschillende Europese kantoren zoals Zwitserland, Spanje en Nederland. In co-creatiesessies met stakeholders gaven we vorm aan de oplossing om te voldoen aan diverse behoeften in heel Europa.
We gebruikten een iteratieve ontwikkelingsaanpak volgens de Scrum-methodologie. Dit omvatte tweewekelijkse demo’s en feedbacksessies, om te zorgen voor voortdurende verbetering en afstemming op de doelstellingen van C&A. De eerste fase richtte zich op de uitrol van het Umbraco CMS en de mobiele applicatie in België. Deze eerste implementatie leverde waardevolle inzichten en positieve feedback op, die we gebruikten om de oplossing te verfijnen.
Gebaseerd op het succes in België breidden we de uitrol stapsgewijs uit naar andere Europese landen, waaronder Frankrijk, Nederland en Duitsland. Elke fase werd zorgvuldig beheerd om aan lokale vereisten te voldoen en een soepele implementatie te garanderen. Deze stapsgewijze aanpak stelde C&A in staat om een robuuste en schaalbare oplossing te leveren die voldoet aan de diverse behoeften van het uitgebreide winkelnetwerk.
Voortbouwend op het succes in België hebben we de implementatie geleidelijk uitgebreid naar andere Europese landen, waaronder Frankrijk, Nederland en Duitsland. Elke fase werd zorgvuldig beheerd om aan de lokale vereisten te voldoen en een naadloze implementatie te garanderen. Dankzij deze stapsgewijze aanpak konden we een robuuste en schaalbare oplossing leveren die voldeed aan de uiteenlopende behoeften van het uitgebreide winkelnetwerk van C&A.

Resultaten
Een van onze grootste prestaties was de vermindering van het papierverbruik met 87%, wat de milieueffecten van de C&A‑winkels aanzienlijk verminderde. De oplossing verbeterde de snelheid van het bijwerken van winkelindelingen drastisch waardoor de benodigde tijd is teruggebracht van twee weken naar slechts een half uur. C&A kan nu veel sneller inspelen op seizoensveranderingen.
Over het algemeen optimaliseerde het project niet alleen de workflow van C&A, maar zette het ook een nieuwe standaard voor operationele efficiëntie en duurzaamheid in de retailsector.

Volgende stappen
We rolden het systeem met succes uit in 15 landen, voor ongeveer 2000 winkels. Dit grote bereik zorgde voor consistente en efficiënte activiteiten in het uitgebreide Europese netwerk van C&A. Door routinetaken te automatiseren, de communicatie te verbeteren en een geautomatiseerd vertaalsysteem te creëren, kunnen filiaalmanagers zich voortaan meer richten op klanttevredenheid en filiaalbeheer.
Onze diensten
Deskundige ondersteuning wanneer u het nodig hebt
Uw bedrijf verdient een partner die uw doelen en uitdagingen begrijpt. Met toegang tot een netwerk van meer dan 500 experten zijn wij uitgerust om de juiste ondersteuning te bieden.
Betrouwbare beheerde IT-services voor bedrijfsgroei
Het runnen van een bedrijf is uitdagend genoeg zonder je zorgen te maken over technologie. Met Hyperions Managed Services zijn uw systemen altijd up-to-date en veilig en presteren ze optimaal.