Naar inhoud

Uitdaging

De bedrijfs­lei­ders van C&A moesten een aan­tal kri­tie­ke pro­ble­men aan­pak­ken om hun retailac­ti­vi­tei­ten te ver­be­te­ren. Het hand­ma­tig bij­wer­ken van win­kel­in­de­lin­gen was naast fout­ge­voe­lig ook arbeids­in­ten­sief. Win­kel­ma­na­gers had­den bij­voor­beeld tot twee weken nodig om upda­tes door te voe­ren. Daar­naast had het hoge papier­ver­bruik een aan­zien­lij­ke impact op het mili­eu, door­dat er gro­te hoe­veel­he­den papier wer­den gebruikt voor ope­ra­ti­o­ne­le taken. De meer­ta­li­ge omge­ving van de Euro­pe­se win­kels bemoei­lijk­te de dis­tri­bu­tie en con­sis­ten­tie van infor­ma­tie. Het hoofd­kan­toor kon niet garan­de­ren dat alle ves­ti­gin­gen tij­di­ge en nauw­keu­ri­ge upda­tes ont­vin­gen. Er was een oplos­sing nodig om deze pro­ces­sen te auto­ma­ti­se­ren, tij­di­ge upda­tes te garan­de­ren en pro­bleem­loos meer­de­re talen te ondersteunen.

Gebruikte services

CMS Development

Mobiele Applicaties Development

Automatisering van Vertalingen

Digitaal Task Management Systeem

Permanente Technische Ondersteuning en Innovatieconsultancy

Oplossingen

We stel­den ambi­ti­eu­ze doe­len om de upda­tes van de win­kel­in­de­ling van C&A te auto­ma­ti­se­ren, met als doel het papier­ver­bruik te ver­min­de­ren en de alge­me­ne com­mu­ni­ca­tie in het uit­ge­brei­de net­werk van Euro­pe­se win­kels te ver­be­te­ren. Een van de belang­rijk­ste doe­len was het dras­tisch ver­min­de­ren van papier­ver­bruik, waar voor­heen elk van de 2000 win­kels weke­lijks 10 pagi­na’s aan upda­tes print­ten. Samen ont­wik­kel­den we een uit­ge­brei­de oplos­sing om aan deze behoef­ten te voldoen.

  • Ons team van ont­wik­ke­laars cre­ëer­de een effi­ci­ënt con­tent mana­ge­ment sys­teem met behulp van Umbra­co CMS. Dit sys­teem stan­daar­di­seert de win­kel­in­de­lin­gen en maakt effi­ci­ën­te upda­tes voor meer­de­re loca­ties moge­lijk. Hier­door ont­van­gen alle win­kels nu con­sis­ten­te en tij­di­ge upda­tes die zijn afge­stemd op hun indi­vi­du­e­le behoeften.
  • Om de win­kel­ac­ti­vi­tei­ten ver­der te onder­steu­nen, ont­wik­kel­den we een mobie­le appli­ca­tie met offli­ne moge­lijk­he­den. Hier­door kun­nen win­kel­ma­na­gers essen­ti­ë­le infor­ma­tie raad­ple­gen en taken uit­voe­ren, ook zon­der wer­ken­de internetverbinding.
  • We imple­men­teer­den ook een geau­to­ma­ti­seerd ver­taal­sys­teem, geba­seerd op kunst­ma­ti­ge intel­li­gen­tie (Ope­nAI GPT). Dit zorgt voor een effi­ci­ën­te ver­sprei­ding van de infor­ma­tie over ver­schil­len­de lan­den waar­door het ver­taal­pro­ces en de ope­ra­ti­o­ne­le effi­ci­ën­tie van C&A aan­zien­lijk wor­den versneld.

Daar­naast ont­wik­kel­den we een digi­taal taak­be­heer­sys­teem om de work­flow voor win­kel­ma­na­gers en per­so­neel te stroom­lij­nen. Dit sys­teem defi­ni­eert en volgt hun dage­lijk­se taken op, waar­door de alge­he­le pro­duc­ti­vi­teit verhoogt.

Implementatie

De imple­men­ta­tie en uit­rol ver­lie­pen gefa­seerd om een soe­pe­le inte­gra­tie en mini­ma­le ver­sto­ring van de C&A‑activiteiten te garan­de­ren. We orga­ni­seer­den work­shops in ver­schil­len­de regi­o’s om de unie­ke behoef­ten en pro­ces­sen van de mede­wer­kers in elk gebied te begrijpen.

In 2017 gin­gen we van start met het Bel­gi­sche team van IT-mana­gers en ICT-sys­teem­be­heer­ders om pijn­pun­ten en moge­lij­ke opti­ma­li­sa­ties te identificeren.

In 2018 breid­den we onze inspan­nin­gen uit naar Frank­rijk en pas­ten we het­zelf­de gron­di­ge pro­ces toe om de unie­ke behoef­ten van de Fran­se win­kels aan te pak­ken. Deze gecom­bi­neer­de inzich­ten uit Bel­gië en Frank­rijk vorm­den een ster­ke basis voor oplossingen.

In 2019 breid­den we het werk uit naar Duits­land, dit keer met business‑, IT- en mar­ke­ting­ver­te­gen­woor­di­gers van ver­schil­len­de Euro­pe­se kan­to­ren zoals Zwit­ser­land, Span­je en Neder­land. In co-cre­a­tie­ses­sies met sta­ke­hol­ders gaven we vorm aan de oplos­sing om te vol­doen aan diver­se behoef­ten in heel Europa.

We gebruik­ten een ite­ra­tie­ve ont­wik­ke­lings­aan­pak vol­gens de Scrum-metho­do­lo­gie. Dit omvat­te twee­we­ke­lijk­se demo’s en feed­back­ses­sies, om te zor­gen voor voort­du­ren­de ver­be­te­ring en afstem­ming op de doel­stel­lin­gen van C&A. De eer­ste fase richt­te zich op de uit­rol van het Umbra­co CMS en de mobie­le appli­ca­tie in Bel­gië. Deze eer­ste imple­men­ta­tie lever­de waar­de­vol­le inzich­ten en posi­tie­ve feed­back op, die we gebruik­ten om de oplos­sing te verfijnen.

Geba­seerd op het suc­ces in Bel­gië breid­den we de uit­rol staps­ge­wijs uit naar ande­re Euro­pe­se lan­den, waar­on­der Frank­rijk, Neder­land en Duits­land. Elke fase werd zorg­vul­dig beheerd om aan loka­le ver­eis­ten te vol­doen en een soe­pe­le imple­men­ta­tie te garan­de­ren. Deze staps­ge­wij­ze aan­pak stel­de C&A in staat om een robuus­te en schaal­ba­re oplos­sing te leve­ren die vol­doet aan de diver­se behoef­ten van het uit­ge­brei­de winkelnetwerk.

Voortbouwend op het succes in België hebben we de implementatie geleidelijk uitgebreid naar andere Europese landen, waaronder Frankrijk, Nederland en Duitsland. Elke fase werd zorgvuldig beheerd om aan de lokale vereisten te voldoen en een naadloze implementatie te garanderen. Dankzij deze stapsgewijze aanpak konden we een robuuste en schaalbare oplossing leveren die voldeed aan de uiteenlopende behoeften van het uitgebreide winkelnetwerk van C&A.

Resultaten

Een van onze groot­ste pres­ta­ties was de ver­min­de­ring van het papier­ver­bruik met 87%, wat de mili­eu­ef­fec­ten van de C&A‑winkels aan­zien­lijk ver­min­der­de. De oplos­sing ver­be­ter­de de snel­heid van het bij­wer­ken van win­kel­in­de­lin­gen dras­tisch waar­door de beno­dig­de tijd is terug­ge­bracht van twee weken naar slechts een half uur. C&A kan nu veel snel­ler inspe­len op seizoensveranderingen.

Over het alge­meen opti­ma­li­seer­de het pro­ject niet alleen de work­flow van C&A, maar zet­te het ook een nieu­we stan­daard voor ope­ra­ti­o­ne­le effi­ci­ën­tie en duur­zaam­heid in de retailsector.

Volgende stappen

We rol­den het sys­teem met suc­ces uit in 15 lan­den, voor onge­veer 2000 win­kels. Dit gro­te bereik zorg­de voor con­sis­ten­te en effi­ci­ën­te acti­vi­tei­ten in het uit­ge­brei­de Euro­pe­se net­werk van C&A. Door rou­ti­ne­ta­ken te auto­ma­ti­se­ren, de com­mu­ni­ca­tie te ver­be­te­ren en een geau­to­ma­ti­seerd ver­taal­sys­teem te cre­ë­ren, kun­nen fili­aal­ma­na­gers zich voort­aan meer rich­ten op klant­te­vre­den­heid en filiaalbeheer.

Samen de stap zetten?

Con­tac­teer ons, dan kij­ken we samen hoe we toe­komst­be­sten­di­ge oplos­sin­gen kun­nen bou­wen. We staan voor je klaar!

Boek een meeting!

Stuur ons een bericht