Naar inhoud

De uitdaging

Een fysie­ke uit­brei­ding van de faci­li­tei­ten was geen optie, dus moest Grif­fith Foods op zoek naar ande­re manie­ren om meer te kun­nen pro­du­ce­ren. Een pijn­punt in hun pro­duc­tie­pro­ces was de stil­stand van de pro­duc­tie­lij­nen tij­dens rei­ni­gin­gen. Om de kwa­li­teit van elk pro­duct te garan­de­ren en kruis­be­smet­ting, zoals het men­gen van kleur­stof­fen of aller­ge­nen, te ver­mij­den, moet de pro­duc­tie­lijn vol­le­dig gerei­nigd wor­den tus­sen de ver­schil­len­de producttypes.

Dit pro­ces staat bekend als wet cle­a­ning. Het duurt 30 tot 90 minu­ten en legt de pro­duc­tie­lij­nen vaak stil. Stil­stand bete­kent omzet­ver­lies, dus de nood was hoog om de rei­ni­gings­tijd te beper­ken. Maar geluk­kig is een uit­ge­brei­de wet cle­a­ning niet altijd nodig. Als pro­duct­ty­pes com­pa­ti­bel zijn, is een snel­le dry cle­a­ning vol­doen­de, waar­bij de machi­nes met hoge lucht­druk wor­den schoongespoten.

AI Expertise

Data Science & Machine Learning

Oplossing

Om de rei­ni­gings­tijd te beper­ken, schre­ven onze spe­ci­a­lis­ten een AI algo­rit­me geba­seerd op de pro­duct­da­ta van Grif­fith Foods. Het algo­rit­me gebruikt deze data om een opti­ma­le pro­duct­volg­or­de op basis van over­een­kom­sten en ver­schil­len tus­sen pro­duc­ten. Zo wor­den reek­sen gevormd van pro­duc­ten waar­tus­sen alleen een dry cle­a­ning nodig is. Hier­door neemt het aan­tal lan­ge wet cle­a­nings af, en zijn ze alleen nog nodig tus­sen niet-com­pa­ti­be­le productreeksen.

Implementatie

Om te voor­ko­men dat Grif­fith Foods inves­teer­de in een kunst­ma­tig intel­li­gen­tie­mo­del dat niet de bes­te resul­ta­ten zou ople­ve­ren, heb­ben we eerst hand­ma­tig data ver­za­meld en gea­na­ly­seerd over de belang­rijk­ste ken­mer­ken die het plan­nings­pro­ces beïn­vloe­den, daar­bij gehol­pen door de plan­nings­ex­perts van Grif­fith Foods zelf. Na het iden­ti­fi­ce­ren van deze kri­tie­ke fac­to­ren selec­teer­den onze AI-experts poten­ti­ë­le model­len en voer­den ze ver­schil­len­de test­ron­des uit. Deze hand­ma­ti­ge metho­de hielp ons om twee model­len te selec­te­ren die goed pres­teer­den. Deze model­len kon­den ver­der wor­den getraind voor nog bete­re resul­ta­ten en uit­ein­de­lijk kozen we het best pres­te­ren­de model voor implementatie.

De ope­ra­to­ren van Grif­fith Foods speel­den een cru­ci­a­le rol in dit imple­men­ta­tie­pro­ces door hun spe­ci­fie­ke ken­nis te delen. Ze heb­ben jaren­lan­ge erva­ring in het sig­na­le­ren van de para­me­ters die de plan­ning beïn­vloe­den, waar­door hun exper­ti­se van onschat­ba­re waar­de was bij het ver­fij­nen van de model­len. Boven­dien werd de eva­lu­a­tie van welk model pres­teert het best” samen met hen uit­ge­voerd, zodat elk model met een zicht­ba­re fout­mar­ge werd geë­va­lu­eerd op de gevol­gen in reë­le scenario’s.

Uit­ein­de­lijk werd het model in de prak­tijk getest en ver­ge­le­ken met hand­ma­ti­ge plan­ning door de ope­ra­to­ren, die nog steeds in real­ti­me kon­den ingrij­pen als er pro­ble­men zou­den optre­den in de sup­ply chain. Deze aan­pak maxi­ma­li­seert niet alleen de onder­steu­ning die we aan de ope­ra­tors en plan­ners bie­den, maar erkent ook de waar­de van hun jaren­lan­ge ervaring.

Grif­fith Foods speel­de ook een belang­rij­ke rol in het ver­ze­ke­ren van het suc­ces van dit pro­ject na de ini­ti­ë­le imple­men­ta­tie. Hun mana­ge­ment­team werk­te actief met ons samen om een inter­ne com­mu­ni­ca­tie­stra­te­gie te ont­wik­ke­len die de voor­de­len en suc­ces­sen van de geko­zen oplos­sing bena­druk­te. Gezien het suc­ces in hun Bel­gi­sche fabriek is het mana­ge­ment­team van Grif­fith Foods nu de moge­lijk­he­den aan het onder­zoe­ken om dit model ver­der te ont­wik­ke­len en te imple­men­te­ren in hun pro­duc­tie­lo­ca­ties in ande­re landen.

Resultaten

Min­der stil­stand door wet cle­a­nings resul­teer­de met­een in een winst van 17 pro­duc­tie­da­gen. Dank­zij de opti­ma­li­sa­ties door de Hype­ri­on exper­ten zijn nu 5% min­der wet cle­a­nings nodig.

De return on invest­ment voor Grif­fith Foods is dan ook duidelijk:

  • De 17 pro­duc­tie­da­gen per jaar die de machi­nes extra kun­nen draai­en zorg­den voor een terug­ver­dien­tijd van slechts 10 maan­den.
  • Boven­dien had het pro­ject ook een posi­tief effect op duur­zaam­heid bin­nen Grif­fith Foods. Min­der wet cle­a­nings bete­kent een water­be­spa­ring van 1000 m² per jaar en min­der gebruik van schoonmaakmiddelen.

Samen de stap zetten?

Con­tac­teer ons, dan kij­ken we samen hoe we toe­komst­be­sten­di­ge oplos­sin­gen kun­nen bou­wen. We staan voor je klaar!

Boek een meeting!

Stuur ons een bericht